Saturday, March 01, 2025

St. Augustine Port Commissioner Sandy Flowers Sues Port District for Violating Our Constitutional Right to Government Records. (Case No. CA25-0025)



Our indefatigable St. Augustine Port, Waterway and Beach District Commissioner Ms. Sandy Flowers,is still trying to obtain our government records, after all these years.  It's our money. Commissioner Flowers was twice elected to the St. Augustine Port, Waterway and Port District board.  On February 19, 2025 Commissioner Flowers filed suit against the Port and Waterway District, asking Circuit Courty to enforce her state law constitutional rights under Article I, section 24 of our Florida Constitution, which was enacted by landslide vote of 3.8 million Florida voters on a constitutional amendment (83%).  Let justice be done at last. Commissioner Sandy Flowers is represented by Jacksonville attorney Rook Elizabeth Ringer. The Port's lawyer is Volusia County attorney Clay Linford Meek, who allegedly obstructed Commissioner Flowers' requests. Port Commissioner Flowers' Complaint and other documents will be found here:  https://apps.stjohnsclerk.com/Benchmark/CourtCase.aspx/Details/1209663?digest=IzJgpsfC%2FNusIPGI4W6LkQ


St. Augustine Port, Wateway and Beach District Commissioner Sandy Flowers


Commissioner Flowers' Attorney, Rook Elizabeth Ringer


St. Augustine Port, Waterway and Beach District Attorney Clay Linford Meek


 E-Filed 02/18/2025 04:26:03 PM

IN THE CIRCUIT COURT, SEVENTH

JUDICIAL CIRCUIT, IN AND FOR ST.

JOHNS COUNTY, FLORIDA

Sandy Flowers,

Plaintiff, CASE NO.: 552025CA000225A000MX

vs.

St Augustine Port, Waterway &

Beach Commission,

Defendant.

COMPLAINT TO ENFORCE THE FLORIDA PUBLIC RECORDS LAW AND

ARTICLE 1, SECTION 24 OF THE FLORIDA CONSTITUTION

COMES NOW the Plaintiff, Sandy Flowers (hereinafter, “Plaintiff’), by and

through her undersigned attorney, and files this Complaint for damages and

equitable relief against the Defendant, “St. Augustine Port, Waterways Beach

Commission” (hereinafter, “Defendant”), and alleges as follows:

1. This is an action for relief to enforce Plaintiff's rights to inspect and

copy public records pursuant to the provisions of the Public Records Act, § 119,

Florida Statutes, and Article I, § 24 of the Florida Constitution.

2. Plaintiff also requests an expedited hearing as required by §

119.011, Fla. Stat.

3. Plaintiff is entitled to inspect and copy public records requested

pursuant to § 119, Fla. Stat., and Art. I, § 24, Fla. Const.

4. Defendant is political subdivision of the State of Florida and at all

times relevant to this case was an “agency” under § 119.011(2), Fla. Stat., with

an address of 88 Riberia St., St. Augustine, FL 32084.

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 © rook@ringer.law

Page of 8

Accepted 02/20/2025 09:48 AM by the Clerk of the Circuit Court, St. Johns County, Florida, DIN: 55. This Court has jurisdiction over the subject matter of this case

pursuant to §8§ 26.012, 86.011, and 119.11, Fla. Stat.

6. Venue is proper in this Court pursuant to § 47.011, Fla. Stat.

7. All conditions precedent to the bringing of this action have occurred.

8. Plaintiff has requested documents (herein, the “Documents”) that

are in the possession of Defendant, and has no other way to obtain the

Documents.

9. On September 29, 2024,Plaintiff requested copies of “all PowerPoint

presentations, spread sheets, notes and emails created or received by Port

attorney Clay Meek (hereinafter, “Meek”) for the Defendant, pursuant to the

Public Records Act, Chapter 119 of the Florida Statutes.” (Hereinafter, “Request

1,” attached hereto as Exhibit A).

10. Also on September 29, 2024, Plaintiff made second, similar

request. (Hereinafter, “Request 2,” attached hereto as Exhibit B).

11. On October 7, 2024, Plaintiff received an email from Meek on behalf

of the Defendant acknowledging Request and stating that, “This request is

being reviewed to determine the estimated cost of complying with it. Once that

estimate has been determined, you will be contacted again with the instructions

for the prepayment for the estimated cost of complying with your request.”

(Hereinafter, “Response 1,” attached hereto as Exhibit C). Meek also sent a

second email with the same language with respect to Request 2. (Hereinafter,

“Response 2,” attached hereto as Exhibit D). No records of any kind have been

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8produced, nor had any exceptions been invoked at that time.

12. Asof the filing of this Complaint, it has now been 142 days.

13. The undersigned attorney sent Defendant notice pursuant to

Florida Statutes §§ 119.07 and 119.12 (hereinafter, the “Notice Letter”) by a letter

sent by certified mail to the Defendant on January 27, 2025.

14. The Notice Letter was delivered to the post office box on January 29,

2025. (See, USPS Tracking Information, attached hereto as Exhibit “A”).

15. Five business days have elapsed since the receipt of the Notice

Letter.

16. Defendant confirmed having received the Notice Letter on February

14, 2025. (See, Letter from Meek of February 14, 2025, attached hereto as

Exhibit “B”) (hereinafter, the “Meek Letter”).

17. Defendant claimed to have only received the Notice Letter on

February 10, 2025.

18. In the Meek Letter, Defendant requests $3,945.00 as “deposit” in

order to produce the records. (Ex. “B”, at 5).

19. As of the filing of this Complaint, Defendant has still not produced

the public records, and it has been 142 days since the request.

20. This action is not brought for frivolous purpose but genuine need

to obtain public records.

21. Defendant is the sole entity in possession of these records, and

Plaintiff has no other way to obtain these records without Defendant’s

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8production.

22. As such, there is no other adequate remedy at law.

Count I: Enforcement of the Public Records Law

23. Section 119.011(12), Fla. Stat., defines public records as “all

documents, letters, maps, books ... or other material, regardless of the physical

form, characteristics, or means of transmission, made or received pursuant to

law or ordinance or in connection with the transaction of official business by any

agency.”

24. Section 119.011(2), Fla. Stat., defines “agency” to mean “any state,

county, district, authority, or municipal officer, department ... or other separate

unit of government created or established by law ... and any public agency,

person, partnership, corporation, or business agency, acting on behalf of any

public agency.”

25. The term “received” in § 119.011(12) refers not only to situation in

which public agent takes physical delivery of a document, but also to one in

which public agent examines a document. If that were not the case, party

could easily circumvent the public records laws. See, NCAA v. AP, 18 So. 3d

1201, 1204 (Fla. lst DCA 2009) rehearing denied, 2009 Fla. App. LEXIS 16517

(Fla. lst DCA 2009), review denied, 37 So. 3d 848 (Fla. May 24, 2010); Times

Publ'g Co. v. City of St. Petersburg, 558 So. 487 (Fla. 2d DCA 1990) (holding that

records become public records once they have been viewed and used by public

officials). "document that is used in the course of public business is public

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page 4 of 8record under the definition in section 119.011(12) if it was... received by the

public official." NCAA, 18 So. 3d at 1208.

26. Section 119.07(1)(a), Florida Statutes proves "every person who has

custody of public record shall permit the record to be inspected and copied by

any person desiring to do so."

27. The documents Plaintiff requested on September 29, 2024 are public

records subject to the disclosure requirements of § 119.07, Fla. Stat.

28. The documents Plaintiff requested on September 29, 2024 from

Defendant are not exempt from the disclosure requirements of § 119.07, Fla.

Stat. Nor did Defendant state these documents were exempted at the time the

requests were made.

29. Defendant's failure to produce responsive documents to Plaintiff’s

Chapter 119 requests constitutes non-discretionary refusal to produce public

records that violates § 119.07, Fla. Stat., and Art. I, § 24, Fla. Const.

30. The failure to respond or produce the documents prior to the Meek

Letter constitutes unlawful denial of access. Specifically, “[a]n unlawful denial of

access can occur in many different ways, including delay.” Morris Publ’g Grp..,

LLC v. State, 154 So. 3d 528, 533 (Fla. 1st DCA 2015); See also, e.g., Tribune

Co. v. Cannella, 458 So. 2d 1075, 1079 (Fla. 1984) ("The only delay permitted by

the Act is the limited reasonable time allowed the custodian to retrieve the record

and delete those portions of the record the custodian asserts are exempt."}; see

also Barfield v. Town of Eatonville, 675 So. 2d 223 (Fla. Sth DCA 1996) ("An

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8unjustified delay in complying with public record request amounts to an

unlawful refusal under section 119.12(1), Florida Statutes.").

31. Unlawful denial may also occur by excessive special services

charges. See, e.g., Carden v. Chief of Police, City of Clewiston Police Dep't, 696

So. 2d 772, 773 (Fla. 2d DCA 1996) ("An excessive charge could well serve to

inhibit the pursuit of rights conferred by the Public Records Act.").

32. Plaintiffhas retained the undersigned counsel to bring this suit, has

incurred costs and attorney's fees in bringing this action, and is entitled to

recovery of costs and reasonable attorneys’ fees pursuant to § 119.12, Fla. Stat.

and has complied with all conditions and precedents that entitle her to an award

of attorney's fees and costs. See, Bd. of Trs. v. Lee, 189 So. 3d 120, 122 (Fla.

2016).

[CONTINUED ON NEXT PAGE]

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8Prayer for Relief

Wherefore, Plaintiff Sandy Flowers demands entry of the following orders

and judgment in her favor:

a. Setting an immediate hearing pursuant to § 119.11(1), Fla. Stat., in

order to address Defendant's ongoing refusal to comply with Chapter

119 and Art. I, § 24 of the Florida Constitution. § 119.11(1), Fla. Stat.,

which provide that "[w]henever an action is filed to enforce the

provisions of this chapter, the court shall set an immediate hearing,

giving the case priority over other pending matters.”

b. Directing the Defendant to appear at such hearing or hearings

pursuant to § 119.11(1), and to show cause why the records requested

by Plaintiff should not be ordered to be produced.

c. Directing the Defendant to produce the records requested by Plaintiff

at such hearing or hearings pursuant to § 119.11(1), Fla. Stat.

d. Directing the Defendant, by writ of mandamus or otherwise, to produce

to Plaintiff, all of the records responsive to Plaintiff's original request.

e. Awarding Plaintiff the costs and attorney's’ fees that she reasonably

has incurred in prosecuting this action initially, and in seeking the

Court's intervention to obtain records requested subsequent to the

initial complaint, pursuant to § 119.12, Fla. Stat.

f. Awarding Plaintiff any other relief that is necessary or appropriate.

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8CERTIFICATION OF SERVICE

HEREBY certify that copy of the foregoing was sent to Defendant, St

Augustine Port, Waterway Beach Commission, P.O. Box 4512, St. Augustine,

FL 32085, and to Clay L. Meek, Clay L. Meek, PLLC, P.O. Box 730188, Ormond

Beach, FL 32173, claymeek@yahoo.com, by electronic service via the e-file portal

on this 18th day of February, 2025.

Dated: 18 FEB 2025

Respectfully submitted,

RT i: lm aa ~

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

Fla. Bar #1015698

The Law Office of Rook Ringer, PLLC

476 Riverside Ave. #15

Jacksonville, FL 32202

904.420.1776

rook@ringer law

ROOK RINGER 476 Riverside Ave. #15, Jacksonville, FL 32202 904.420.1776 rook@ringer.law

Page of 8EXHIBIT A2/18/25, 4:16 PM USPS.com® USPS Tracking® Results

ALERT: SEVERE WEATHER IN THE MIDWEST THROUGH THE NORTHEAST U.S. AND THE SOU...

USPS Tracking

® FAQs >

Tracking Number: Remove X

Copy Add to Informed Delivery (https://informeddelivery.usps.com/)

Latest Update

Your item was picked up at the post office at 11:56 am on February 10, 2025 in SAINT AUGUSTINE, FL

32084.

Get More Out of USPS Tracking: @

USPS Tracking Plus® S

Q

Delivered

Delivered, Individual Picked Up at Post Office

SAINT AUGUSTINE, FL 32084

February 10, 2025, 11:56 am

Reminder to pick up your item before February 12, 2025

SAINT AUGUSTINE, FL 32085

February 3, 2025

®@ Available for Pickup

SAINT AUGUSTINE

99 KING ST

SAINT AUGUSTINE FL 32084-9998

M-F 0900-1800; SAT 0900-1400

January 29, 2025, 10:08 am

Departed Post Office

SAINT AUGUSTINE, FL 32084

January 28, 2025, 5:34 pm

USPS in possession of item

https:/Aools.usps.com/go/TrackConfirmAction 7tRef=fullpage&tLc=2&text287 77=&tLabels=9589071052702386952604%2C &tABt=false 1/22/18/25, 4:16 PM SAINT AUGUSTINE, FL 32084

January 28, 2025, 3:57 pm

USPS.com® USPS Tracking® Results

Hide Tracking History

What Do USPS Tracking Statuses Mean? (https://faq.usps.com/s/article/Where-is-my-package)

Text Email Updates Vv

USPS Tracking Plus® Vv

Product Information Vv

See Less A

Track Another Package

Enter tracking or barcode numbers

Need More Help?

Contact USPS Tracking support for further assistance.

https:/Aools.usps.com/go/TrackConfirmAction?tRef=fullpage&tLc=2&text2877 7=&tLabels=958907 1052702386952604%2C &tABt=false 2/2EXHIBIT BCLAY L. MEEK, PLLC

P.O. Box 730188

Ormond Beach, FL 32173

Phone: 386-882-2667

E-mail: claymeek@vahoo.com

February 14, 2025

COPY BY E-MAIL: rook@ringer. law

ORIGINAL BY CERTIFIED MAIL;

RETURN RECEIPT REQUESTED

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

476 Riverside Ave., Suite 15

Jacksonville, FL 32202

RE: Public Records Requests

Attorney Ringer:

Your letter dated January 27, 2025, was received by the St

Augustine Port, Waterway, and Beach District hereinafter

"District") on February 10, 2025, Please note that, although your

letter references being sent by e-mail as well, the District has

no record of such and did not receive any copy of your January 2),

2025, letter until February 10, 2025.

As trust you are aware, the District is very small

governmental entity with no in house staff at all. Rather, it

utilizes an extremely limited number of part-time independent

contractors. Further, the requests are somewhat vague and

overlapping. However, the District is fully willing to comply and

provide the requested copies.

In an effort to save your client money, and eliminate

misunderstanding and duplication, please allow this to

confirm/clarify what is being sought and the reasonable estimated

charges of complying with the requests.

1s* Request

The precise wording of what is hereinafter referred to as the

1st request is:

All billing invoices received by the St Augustine Port,

Waterway Beach Commission from Port Attorney Clay MeekCLAY L. MEEK, PLLC

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

February 14, 2025

Page 2

for his entire length of service, pursuant to the Public

Records Act, Chapter 119 of the Florida Statutes.

This request includes copies of every document related

to the matter, regardless of the format in which the

information is stored.

If you refuse to provide this information, Chapter 119

requires you advise me in writing and indicate the

applicable exemption to the Public Records Act. Also,

please state with particularity the reasons for your

decision, as required by Section 119.07(2) (a). If the

exemption you are claiming only applies to portion of

the records, please delete that portion and provide

photocopies of the remainder of the records, according

to Section 119.07(2) (a).

agree to pay the actual cost of duplication as defined

in Section 119.07(1) (a). However, if you anticipate that

in order to satisfy this request, “extensive use” of

information technology resources or extensive clerical

or supervisory assistance as defined in Section

119.07(1) (b) will be required, please provide written

estimate and justification.

request these records be available by as soon as

possible or within 10 days. If you have any questions

or need more information in order to expedite this

request, please contact me via email anytime

as sandyflowers11@gmail.com

Thank you for your kind attention and urgent response.

No explanation is given as to what is encompassed by “copies

of every document related to the matter, regardless of the format

in which the information is stored.” After discussion and

Significant thought, the District is unsure of what is requested

beyond the invoices themselves. Taken to an absurd extreme, in

concept, since the invoices reflect what do for the District,

including attending meetings, that could include everything up to

and including the recordings of the meetings. That would also

include materials that would be largely duplicative of what is

understood to be encompassed by the 2"4 Request as set forth below.CLAY L. MEEK, PLLC

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

February 14, 2025

Page 3

In an effort to save your client money, the District is proceeding

with the understanding that what is sought by the 1%t request is

copies of the invoices. If something different or additional is

sought, please let me know that and the estimated charges for

producing the additional materials will be revised accordingly.

Based upon the scope of the 1st request as understood, as set

forth above, it is estimated that the number of pages responsive

to the request is between 55 and 65, and the time required to

provide the requested material by appropriate staff is two hours.

Accordingly, deposit of $89.00(based upon 60 copies at $0.15

per copy and hours of time) is requested for the costs of

complying with the 1st request. Alternatively, for this request,

deposit of $80.00 and designation of the e-mail address the

materials are to be sent to in lieu of paper copies may be provided.

Upon confirmation from you/your client that you approve the charges

and upon receipt of the appropriate deposit, the records will be

compiled and provided. If the ultimate actual cost is less than

the deposit, the balance will be refunded. If the ultimate actual

cost is in excess of the deposit, an invoice will be provided with

the requested copies.

2nd Request

The precise wording of what is hereafter referred to as the

2nd request is:

am writing to request:

A copy of all PowerPoint presentations, spread sheets,

notes and emails created or received by Port attorney

Clay Meek for the St Augustine Port, Waterway Beach

Commission, pursuant to the Public Records Act, Chapter

119 of the Florida Statutes. Please include entire

email threads and attachments.

This request includes copies of every document related

to the matter, regardless of the format in which the

information is stored.

If you refuse to provide this information, Chapter 119

requires you advise me in writing and indicate the

applicable exemption to the Public Records Act. Also,CLAY L. MEEK, PLLC

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

February 14, 2025

Page 4

please state with particularity the reasons for your

decision, as required by Section 119.07(2) (a). If the

exemption you are claiming only applies to portion of

the records, please delete that portion and provide

photocopies of the remainder of the records, according

to Section 119.07(2) (a).

agree to pay the actual cost of duplication as defined

in Section 119.07(1) (a). However, if you anticipate that

in order to satisfy this request, “extensive use” of

information technology resources or extensive clerical

Or supervisory assistance as defined in Section

119.07(1) (b) will be required, please provide written

estimate and justification.

request these records be available as soon as possible

or within ten days. If you have any questions or need

more information in order to expedite this request,

please contact me via email

at sandyflowersil@gmail.com.

Please forward these records to the same

email sandyflowers1l1@gmail.com

Thank you for your kind attention and urgent response.

As mentioned above, this request overlaps somewhat with the

ist request as my invoices are submitted by e-mail. If you would

like to exclude the overlap and reduce the costs of complying with

either request, please let me know. Otherwise, both requests will

be complied with, including the duplicate materials, upon receipt

of the deposits.

The majority of the materials sought in the 224 request are

not protected, but some will be protected and the volume of

materials is substantial as there are hundreds and hundreds of e-

mails. Accordingly, it will take me significant time to compile

the materials and am the only staff member who can appropriately

perform this task.

Given the scope of the request as understood, as set forth

above, based upon the initial assessment, it is estimated that the

number of pages responsive to the request is between 1,200 andCLAY L. MEEK, PLLC

Rook Elizabeth Ringer, Esq.

February 14, 2025

Page 5

1,500, and the time required to produce the requested material

will be between 15 and 20 hours.

Accordingly, deposit of $3,945.00 (based upon 1,300 copies

at $0.15 per copy and 15.0 hours of time) is requested for the

costs of complying with the 2nd request. Upon confirmation from

you/your client that you approve the charges and upon receipt of

the deposit, the records will be compiled. If the ultimate actual

cost is less than the deposit, the balance will be refunded with

the requested copies. If the ultimate actual cost is in excess of

the deposit, an invoice will be provided with the requested copies.

If you have any questions or concerns regarding any of the

foregoing, please advise. Please note that, as to either of the

two records requests, if you/your client fail to provide the cost

deposit within thirty (30) days, that request will be closed.

Best personal regards.

Sincerely,

Lin lad

3 comments:

Bob said...

There's certain people out there in government and out who could care less if they get sued. The prospect that they or their organization might seem less reputable as a result, they don't view things that way. Getting sued is merely a minor inconvenience or like the short wait in between dinner and desert. It's just a fleeting moment like a bird flying through the air and out of view. If anything, them winning such a suit would allow them to justify certain behavior in the future, which is really what they hope for. To be able to do whatever in the hell they want to.

Ed Slavin said...

You are right: So true that so many American governments waste our treasure and destroy our people. They are profligate. They impulsively spend our tax money to defend against valid lawsuits. USDOL Chief Administrative Law Judge Nahum Litt, my boss, told me in 1986 that government agencies were willing to spend millions of dollars to chill free speech rights in the workplace.

Ed Slavin said...

Honored to represent a majority of the Administrative Law Judges in the U.S. Department of the Interior, who challenged discrimination. The Indian Probate Judges were treated disdainfully, Published peer-reviewed article in ABA publication (Judges' Journal) about their cause. ABA Journal ran a cover story about attacks on ALJs. One Nixonian political appointee at DOI told an ALJ, "It costs us nothing to litigate."