Tuesday, June 24, 2025

Read DOJ attorney Erez Reuveni's protected whisteblower disclosure re: DOJ misconduct on immigration cases


GOVERNMENT

ACCOUNTABILITY

PROJECT

1612 Street NW Suite #808

WashingtonDC20006

(202457-0034

whistleblower.org

June 242025

Sent via electronic mail

Michael E. Horowitz

Inspector General

U.S. Department of Justice

Office of the Inspector General

950 PennsylvaniaAvenue NW

WashingtonD.C. 20530

Jamieson Greer

Acting Special Counsel

U.S. Office of Special Counsel

1730 StreetNWSuite 218

WashingtonD.C. 20036

Honorable Chuck GrassleyChair

Honorable Richard J. DurbinRanking Member

U.S. Senate Committee on the Judiciary

WashingtonD.C. 20510

Honorable Jim Jordan, Chair

Honorable Jamie RaskinRanking Member

U.S. House Committee on the Judiciary

WashingtonD.C. 20515

Re:

Protected Whistleblower Disclosure of Erez Reuveni Regarding Violation of Laws,

Rules RegulationsAbuse of Authorityand Substantial and Specific Danger to

Health and Safety at the Department of Justice

Dear All:

Wethe Government Accountability Project and Gilbert Employment LawP.C.represent

Mr. Erez Reuveniformerly the Acting Deputy Director for the Office of Immigration Litigation

(OILof the Department of Justice (DOJ)and whistleblowerMr. Reuveni presents the

following disclosures to your attention for your respective offices to take appropriate oversight

action.

Between March 142025and April 52025Mr. Reuveni, almost immediately after

receiving notice of his promotion to serve as Acting Deputy Director of OIL, became aware ofthe

plans ofDOJ leadership to resist court orders that would impede potentially illegal efforts todeport

noncitizensand further became aware of the details to execute those plans.

On April 42025after raising concerns internally to his chain of command for nearly three

weeks regarding the government's compliance with court orders and candor to the courts, Mr.

Reuveni appeared before Judge Paula Xinis United States District Court Judge in the District of

Marylandon behalf of the government in the case of Mr. Kilmar Abrego GarciaDuring that

appearance, Mr. Reuveni candidly and truthfully informed the courtbased on the evidentiary

recordthatMr.Abrego Garcia's removal from the United States was mistakeLater that evening,

Mr. Reuveni refused directions from his superiors to file brief misrepresenting those facts tothe

Page of27courtAs resultMr. Reuveni was put on administrative leave on April 2025 and his

employment was

ultimately terminated on April11 2025.1

In this letter Mr. Reuveni exercises his rights to make disclosures to Congress the DOJ

OIGand the OSC pursuant to U.S.C. § 2302 and U.S.C. § 1213. Mr. Reuveni's disclosures

detail violations of lawrules or regulationsand the abuse of authority by DOJ and White House

personnelas wellas the creation of substantial and specific health and safety threats to noncitizens .

These high-level governmental personnel knowingly and willfully defied court orders directed

their subordinate attorneys to make misrepresentations to courts and engaged in scheme to

withhold relevant information from the court to advance the Administration's priority ofdeporting

noncitizens.

Since April 2025it has been widely reported thataccording to DOJ sources Mr.

Reuveni was put on administrative leave by DOJ for allegations of failure to "follow directive "

from his superiors failure to

zealously advocate" on behalf of the United Statesand for arguing

"against Homeland Security and the State Department” when he truthfully represented to the

court that Mr. Abrego Garcia's removal was in error.² These statements by Attorney General

Pamela Bondi and her deputyTodd Blancheare false and misleading Indeed it has since been

reported that prior to the April hearingSenior Counselor to the Secretary of Homeland Security

and Trump appointee James Percival conceded that Mr. Abrego Garcia's removal "was an

administrative error … (Not that we should say publicly)³

NeverthelessWhite House officials have publicly disparaged Mr. Reuveni to justify their

refusal to comply with the Constitution and with court orders.4 White House Deputy Chief ofStaff

Stephen Miller falsely stated "The only mistake that was made is lawyer put an incorrect line in

Through counsel Gilbert Employment Law and Government Accountability ProjectMr. Reuveni has filed an

appeal alleging that his no

notice termination violated the Civil Service Reform Act and the Whistleblower

Protection Act with the Merit Systems Protection Board ( MSPB).

² Glenn Thrush ,

Justice Dept. Accuses Top Immigration Lawyer of Failing to Follow Orders ,New York Times,

April 52025https://www.nytimes.com/2025/04/05/us/politics/justice-dept-immigration-lawyer-leave.htmlEvan

Perez "Justice Department Fires Immigration Lawyer Who Argued Case of Mistakenly Deported Man,

” CNN April

15 2025 https://www.cnn.com/2025/04/15/politics/doj-fires-immigration-lawyer-who-argued-abrego-garcia-case-

source-

saysConstitutional Accountability Center,

Bondi's Firing of DOJ Lawyer for Lack of Zealous Advocacy '

in Deportation Case Raises Concerns ,

” May 2025 https://www.theusconstitution.org/news/bondis-firing-of-doj-

lawyer-for-lack-

-zealous -advocacy-in-deportationcaseraises-concerns.

Hamed Aleaziz and Alan Feuer ,

How Trump Officials Debated Handling ofthe Abrego Garcia Case'Keep Him

Where He Is 'New York Times May 21 2025 https://www.nytimes.com/2025/05/21/us/politics/trump-abrego-

garcia-el -salvador-deportation.html .

4Alan Feuer and Glenn Thrush,

Judges in Deportation Cases Face Evasion and Delay from Trump Administration ,

New York TimesJune 2025https://www.nytimes.com/2025/06/03/us/politics/judges-trump-deportations-

immigration.html Perez,

Justice Department FiresFox News ,

Stephen Miller Doubles Down on Deportation of

Alleged Gang Member'Not Mistakenly SentFox News Video,

” April 14 2025,

https://www.foxnews.com/video/6371474279112 Dareh Gregorian Katherine Doyle and Lawrence Hurley"El

Salvador's president says he won't return mistakenly deported man to the U.S.,

” NBC NewsApril 142025,

https://www.nbcnews.com/politics/trump-administration/president-el-salvador-wont-return-deported-man-kilmar-

abrego -garcia-rcna201136.

of

1

Page 2of

27a legal filing” and labeled Mr. Reuveni saboteur Democrat .Referring to Mr. Reuveni ,

President Trump stated,

"Wellthe lawyer that said it was mistake was here long timewas not

appointed by usshould not have said that should not have said that .

"

What has not been reported to date are Mr. Reuveni's attempts over the course of three

weeks and affecting three separate cases to secure the government's compliance with court orders ,

and his resistance to the internal efforts of DOJ and White House leadership to defy them through

lack of candordeliberate delayand disinformation Discouraging clients from engaging in illegal

conduct is an important part of the role of lawyer” Mr. Reuveni tried to do so and was thwarted ,

threatenedfiredand publicly disparaged for both doing his job and telling the truth to the court.

Because his clients engaged in unlawful activityabused their authority created substantial and

specific threat to health and safety and because the pattern of this conduct continues to this day ,

8

Perez,

"Justice Department Fires"

Fox News,

Stephen Miller Doubles Down,

2:46GregorianDoyle and

Hurley,

"El Salvador's president says.

"

Fritz FarrowTrump Says 'I CouldGet Abrego Garcia Back from El Salvador” ABC NewsApril 292025,

https://abcnews.go.com/Politics/trump-abrego-garcia-back-el-salvador/story?id=121298276 .

D.C. R. Prof'l Conduct § 3.3 ; see also In re Public Defender Service831 A.2d 890 901 (D.C. 2003 )

"

(

... discouraging clients from illegal conduct is regular occurrence in an attorney's practice.

practice of decent lawyer is telling would-be clients that they are damned fools and should stop.

Great Atlantic Pacific Tea Co.697 F.2d 198201-02 (7th Cir1983(attributed to Elihu Root).

"

necessaryto abandon illegal conduct or plans .

Memorandum and Opinion at https://www.courtlistener.com/docket/69741724/81/jgg-v-trump/ the court

sufficient for the Court to conclude that probable cause exists to find the Government in criminal contempt.;

[A]bout half ofthe

' McCandless .

)see also id ,

noting that when “ client misguidedly contemplates or proposes” illegal action the lawyer is then obliged in the

interests of justice and the client's own long -term best interests to urge the clientas forcefully and emphatically as

"

).

Feuer and ThrushJudges in Deportation Cases Face Evasion and Delay From Trump Administration ,” (noting

pattern of"obfuscations and delays to courts in the context of legal challenges to deportation plans so significant

that multiple judges in the cases referenced herein have considered or initiated criminal contempt proceedings

against the Trump administration)See also J.G.G. vTrump:25-

cv

-00766 (D.D.C. Apr 16 2025ECF No. 81,

ultimately determines that the Government's actions on that day demonstrate willful disregard for its Order,

J.G.G(D.D.C. June 042025ECF No. 148 Memorandum Opinion at p,

https://www.courtlistener.com/docket/69741724/jgg-v-trump/?page=2#entry-148 (

"This Court at swiftly

convened hearing on March 15 ordered the Government not to relinquish custody of the men but that mandate was

ignoredSuch defiance is currently the subject of the Court's contempt inquiry.

"

)D.V.D. vU.S. Department of

Homeland Security:25-

10676(D. MassMay 21 2025 ECF No. 119 Order on Remedy for Violation of

Preliminary Injunction at phttps://www.courtlistener.com/docket/69775896/dvd-v-us-department-of-homeland-

Government's actions on that day demonstrate willful disregard for its Ordersufficient for the Court to conclude

cv

security#entry-119 “ [t]he Court found that Defendants violated the Court's Preliminary Injunction.D.V.D. (D.

Mass May 26 2025 ) ECF No. 135Order on Motion for Reconsideration at 7,

https://www.courtlistener.com/docket/69775896/135/dvd-v-us-department-of-homeland-security/ (

"The court

reserved ruling on whether such violation warranted finding of contempt.

"

)Abrego Garcia Noem :25 cv-

00951 (D. MdApr 162025 ECF No. 86 at p69 https://www.courtlistener.com/docket/69777799/86/1/abrego-

garcia-

v

-noem/ (I'm not going to issue show cause today for contempt findings but do find it well within my

authority to proceed with expedited discovery specifically to determine whether you are abiding by the court order,

my court orderswhether you intend to abide by the court orders.

"

(“ the Court ultimately determines that the

that probable cause exists to find the Government in criminal contempt .

"

J.G.G(D.D.C. June 04 2025 ECF No.

148 Memorandum Opinion at https://www.courtlistener.com/docket/69741724/jgg-v-trump/?page=2#entry-

148 (

"This Courtat swiftly convened hearing on March 15ordered the Government not to relinquish custody of

the menbut that mandate was ignored Such defiance is currently the subject ofthe Court's contempt inquiry.

"

);

Page of27Mr. Reuveni is exercising his rights under U.S.C. § 2302 and U.S.C. § 1213 to report

wrongdoing.⁹

Since his unlawful terminationsix members ofCongress have written to Attorney General

has created for attorneys 

who may be forced to choose between their jobs and their oath of candor

to the courts,

and calling for Mr. Reuveni's reinstatement10 We thank these members for their

the DOJ Inspector General and the U.S. Office of Special Counsel to investigate the disclosures

support ofMr. Reuveni and urge all members of Congress committed to the rule of law along with

presented in this letter

.

Immigration Litigation (OIL)District Court Section (DCSin 2010 as trial attorney and was

promoted multiple times under both Republican and Democratic administrations.11

Immigration Litigation responsible for all of OIL's immigration litigation arising in U.S. district

courts nationwideoverseeing over one hundred attorneys handling hundreds of cases His

I. Before his unlawful removal from federal service on April 11 2025 Mr. Reuveni had an

Most recentlyMr. Reuveni served as the Acting Deputy Director for the Office of

exemplarynearly 15 year legal career at DOJMr. Reuveni began his career at the Office of

Bondi and Deputy Attorney General Blanche decrying the Hobbesian choice ” DOJ leadership

Erez Reuveni: Nonpartisan Zealous Advocate with Distinguished Service at DOJ

D.V.D. (D. Mass May 21 2025 ECF No. 119 Order on Remedy for Violation of Preliminary Injunction at ,

courtlistener.com/docket/69775896/dvd-v-us-department-of-homeland-security/#entry-119 (

[t]he Court found that

Defendants violated the Court's Preliminary Injunction D.V.D. (D. Mass May 262025 ) ECF No. 135 Order on

Motion for Reconsideration at courtlistener.com/docket/69775896/135/dvd-v-us-department-of-homeland-

security(

"

The court reserved ruling on whether such violation warranted finding of contempt.

"

Abrego

Garcia(D. MdApr 16 2025) ECF No. 86 at 69 courtlistener.com/docket/69777799/86/1/abrego-garcia-v-

noem(

I'm not going to issue show cause today for contempt findings but do find it well within my authority to

proceed with expedited discovery specifically to determine whether you are abiding by the court order my court

orderswhether you intend to abide by the court orders.

"

As an attorney subject to rules ofprofessional conductMr. Reuveni has consulted extensively with ethics counsel ,

Kathleen Clark and Richard Zitrin regarding the exercise ofhis whistleblower rights Mr. Reuveni's disclosures

).

contained herein are permitted under the DC Bar Rules of Professional Conduct 1.6 and California Rules of

Professional Conduct 8.5 .

10 Rep Daniel Goldman et al. , Letter to Attorney General Bondi and Deputy Attorney General Blanche April 16 ,

2025 https://goldman.house.gov/sites/evo-subsites/goldman.house.gov/files/evo-media-document/4.16.25_letter-

fromrep -goldman%2C etal%2C -toag-bondi-%26 -dag-blanche.pdf .

11

Mr. Reuveni was promoted to Senior Litigation Counsel in 2015to Assistant Director of OIL - DCS in 2017and

has twice served as Acting Deputy Director for OIL responsible for all of OIL's immigration litigation in U.S.

district courts nationwide From December 2023 to October 2024 Mr. Reuveni first served as counsel and then

senior counsel to Principal Deputy Assistant Attorney General Brian Boynton and Deputy Assistant Attorney

General Chris Tenorio Mr. Reuveni first served as Acting Deputy Director of OILDistrict Court Section from

November to December 2024. OIL was then restructured and the District Court Section was merged with the OIL

Appellate Section into OILGeneral Litigation and AppealsAfter this merger Mr. Reuveni was counsel to Acting

Assistant Attorney General Yaakov RothPrincipal Deputy Assistant Attorney General Brett Shumateand Deputy

Assistant Attorney General Drew Ensign for approximately two months until Mr. Reuveni was again promoted and

began role as Acting Deputy Director of OILGeneral Litigation and Appeals beginning March 21 2025.

of27

Pagesupervisory responsibilities included oversight of the government's defense against many

significant legal challenges to multiple Executive Orders signed by President Trump and defending

multiple immigration policy initiatives on behalf ofthe Departments of Homeland Security (DHS),

State (DOS)Defense (DOD)Labor (DOLand Health and Human Services (HHS)Mr. Reuveni

received notice of his promotion to that role on March 142025effective FridayMarch 21, and

in the following week alone oversaw and defended the government's position in at least seven

cases involvingmotions for temporary restraining orders or preliminary injunctions seeking court

orders enjoining Trump Administration policies nationwideincluding multiple emergency

appeals to various courts of appeal.

Prior to Mr. Reuveni's termination following his candid and truthful representations to the

court in the Abrego Garcia caseDepartment of Justice leadership under the Trump administration

had consistently lauded Mr. Reuveni's workFor examplein March 212025 email announcing

Mr. Reuveni's recent promotionDeputy Assistant Attorney General Drew Ensign remarked that

Mr. Reuveni is top notched [sic] litigator who has taken on some of OIL's most challenging

cases over the past nearly 15 years,

including as Assistant Director for over years,

and

multiple stints as counsel in the Civil Division front office,

having led and litigated complex

cases protecting our immigration authoritiesdeveloped sanctuary city affirmative casesand

worked closely with our many excellent attorneys handling district court litigation.

” 12

Additionally, Mr. Reuveni's most recent performance review under the prior Trump

administration was stellarThen-Deputy Director Colin Kisor wrote that Assistant Director Erez

Reuveni continues to be one of OIL-DCS's [OIL District Court Sectionpremier litigators and

supervisors. He is an outstanding attorneylegal writerand oral advocateHe continues to handle

some ofthe section's most difficult and highest profile cases.

13 Mr. Kisor further noted that "Mr.

Reuveni routinely received accolades for his efforts from senior personnel within DOJ and the

agencies he advocates for,

is an indispensable asset to OIL-DCSthe Civil DivisionDOJand

the many client agencies he works closely with,

” and has truly earned an excellent rating for this

rating period.

14

Indeed, Mr. Reuveni has received an “ excellent ratingfor everyyear he has worked atthe

Departmentsince 2010. On top ofthathe is recipient of nine Civil Division awardsincluding

three during the prior Trump Administration for helping lead the COVID19 Immigration

Litigation Response Team in 2020leading district court litigation on behalf ofthe Sanctuary Cities

Litigation Team in 2019and leading defense of the Protecting the Nation from Foreign Terrorist

Entry Executive Order in 2017.15

12ExhibitA.

13 On file with GovernmentAccountability Project.

14 On file with Government Accountability Project.

15 Exhibits B-.

Page of27For yearsMr. Reuveni oversaw the defense of immigration prioritiesregardless of

political partyDuring the first Trump Administration Mr. Reuveni led the defense of the

Administration's initiativesincluding the Executive Orders and proclamation barring entry of

certain nationalities to the United Statesmultiple rules barring access to asylum to migrants at the

southern border, including the entry, transitand criminal asylum barsthe Migrant Protection

Protocolsand the defense of the Expedited Removal statute against constitutional challenges. Mr.

Reuveni also led an affirmative suit challenging the state of California's laws alleged to interfere

with federal immigration enforcement efforts. During the Biden Administration, Mr. Reuveni

defended multiple immigration mattersincluding several rules barring access to asylum to those

arriving on the southern border16 Earlier in his careerhe defended multiple Obama-era labor and

employment regulations as well as detention and removal policies and procedures. 17 Before his

abrupt termination, Mr. Reuveni oversaw multiple high-profile Trump Administration

immigration initiatives.

18

In shortMr. Reuveni has been tireless advocate on behalf of the interests of the United

States for yearswith stellar record of advocating successfully on behalf of multiple Presidential

administrationsboth Republican and Democratic To suggest Mr. Reuveni is anything but a

zealous advocate for the United States who takes his oath to uphold the Constitution seriously is

both false and outrageous.

16 Initiatives Mr. Reuveni defended underthe Biden administration includedSecure the Border and Circumvention

ofLawful Pathways rulesLas Americas ImmigrantAdvocacy Center vDHS24cv1702 (D.D.C. 2024)M.A. v.

Mayorkas23cv1843 (D.D.C. 2023)as well as ICE's immigration enforcement prioritiesTexas vUnited States,

21-cv-16 (S.D. Tex2022)the Asylum Officer RuleArizona vGarland22-cv- 1130 (W.D. La2024)Texasv.

Mayorkas22-cv-94 (N.D. Tex 2024)the Central American Minors programTexas v . Trump22-cv-780 (N.D. Tex.

2025)the CHNV parole programTexas v. DHS23cv(S.D. Tex2024)the termination of the Migrant

Protection ProtocolsTexas v. Biden21-cv-67 (N.D. Tex2025)and the Keeping Families Together initiativeTexas

vDHS24-cv-306 (E.D. Tex2024)among many others.

17 Underthe Obama AdministrationMr. Reuveni defendedfor exampleWashington AllofTechWorkers vDHS,

650 F.App'x 13 (D.C. Cir2016)G.H. Daniels III Assocs.Inc. Perez626 F. App'x 205 (10thCir2015);

Bayou Lawn Landscape ServsvSec'yU.S. Dept ofLabor621 F. App'x 620621 (11th Cir2015)Save Jobs

USA vDHS210 F. Supp3d (D.D.C. 2016)detention and removal policies and expedited removal procedures,

Castro vDHS835 F.3d 422 (3d Cir2016)cert denied 137 S. Ct1581 (2017)refugee settlementprocedures,

Bilbro vHaley229 F. Supp3d 397 (D.S.C. 2017)Mr. Reuveni also secured an appellate win in a Ninth Circuit

case rejecting an entitlement to counsel for minors in removal proceedings in nation-wide class actionJEFMv.

Holder837 F.3d 1026 (9th Cir2016).

18 These initiatives have includedPresident Trump's invocation of the Alien Enemies Act the weekend of March 15,

J.G.G. vTrump 25cv-766 (D.D.C. 2025)the DHS's policies concerning removal ofnoncitizens to third countries,

D.V.D. v. U.S. Dept. ofHomeland Security25-cv-10676 (D. Mass2025)DHS's revocation of legal status programs

for hundreds ofthousands of migrants from countries like UkraineVenezuelaand HaitiNational TPSAlliance v.

Noem25-cv-01766 (N.D. Cal2025)Doe v. Noem25-cv10495 (D. Mass2025)the expansion of expedited

removal deportation procedures to the entire United StaesMake the Road New YorkvHuffman25-cv-190 (D.D.C.

2025)Trump's declaration of an “ invasion at the southern border and Proclamation directing DHS to haltall

asylum processing for individuals subject to the ProclamationRefugee andImmigrant Centerfor Education and

Legal Services vNoem25-cv-306 (D.D.C. 2025)lawsuits challenging the so-called sanctuary policies” ofIllinois

and New York among others United States vIllinois25cv- 1285 (N.D. III2025)United States vNew York 25-

cv-205 (N.D. N.Y.2025)and most recently lawsuit challenging the wrongful removal of an Salvadoran national to

his home country despite that order not being legally executableAbrego Garcia Noem25-cv-951 (D. Md2025).

Page of27IIMarch 14, 2025 DOJ Leadership Expressed Intent to Ignore Court Orders to

Effectuate Removal Flights Under the Alien Enemies Act

On Friday March 14 2025, Mr. Reuveni received notice ofhis promotion toActing Deputy

Director ofthe Office of Immigration LitigationThat same day, following news reports that the

President intended to sign presidential proclamation invoking the Alien Enemies Act (AEA)Mr.

Reuveni was summoned to meeting by Deputy Assistant Attorney General (DAAG of OIL,

Drew Ensign. At the meeting were Principal Assistant Deputy Attorney General (PADAG Emil

Bove, Counselor to the Deputy Attorney General James McHenryAssociate Deputy Attorney

General (ADAGPaul PerkinsDAAG Ensign, Acting Director for OIL and Mr. Reuveni's direct

supervisorAugust Flentje, and other OIL attorneys.

At the meeting Bove indicated to those in attendance that the AEA proclamation would

soon be signed and that one or more planes containing individuals subject to the AEA would be

taking off over the weekend – meaning Saturday, March 15 and Sunday, March 16. Bove did not

provide further details and 19 Bove indicated

20 and stressed to all in attendance that the

planes needed to take off no matter what.

Bove then made remark concerning the possibility that court order would enjoin those

removals before they could be effectuatedBove stated that DOJ would need to consider telling

the courts "fuck you” and ignore any such court orderMr. Reuveni perceived that others in the

room looked stunnedand he observed awkwardnervous glances among people in the room.

Silence overtook the room. Mr. Reuveni and others were quickly ushered out of the room.

Notwithstanding Bove's directiveMr. Reuveni left the meeting understanding that DOJ would

tell DHS to follow all court orders.21

Mr. Reuveni was stunned by Bove's statement becauseto Mr. Reuveni's knowledgeno

one in DOJ leadership in any Administration – had ever suggested the Department of Justice

-

could blatantly ignore court ordersespecially with "fuck you.

” Mr. Reuveni was in disbelief,

becauseon the contrarythe Department of Justice consistently advises its clients of their

obligation to follow court ordersnot to ignore themMr. Reuveni knew that it was absurd and

unlawful to do otherwiseproposition that Mr. Reuveni felt even more certain of after brief

conversation with his supervisorAugust Flentjeshortly after the meeting.

19This clause is redacted because it is not clear that an exception to the lawyer's duty of confidentiality applies here.

20 This clause is redacted because it is not clear that an exception to the lawyer's duty of confidentiality applies here.

21 Mr. Reuveni left the meeting with this impressionbecause

This clause is redacted because it is not clear that an exception to the

lawyer's duty ofconfidentiality applies here.

Page of27IIIBetween March 142025and His Unlawful Suspension on April 5, 2025Mr. Reuveni

Refused to Obey an Illegal Order and Made Protected Whistleblower Disclosures

Mr. Reuveni's disbelief following the meeting with Bove is now a relic of different time.

Over the next three weeksMr. Reuveni was involved in three separate cases involving the legality

of the Administration's immigration removal operations under its newly implemented priorities

during which time he directly witnessed and reported:

DOJ officials undermining the rule of law by ignoring court orders;

DOJ officials presenting legal” arguments with no basis in law;

high-ranking DOJ and DHS officials misrepresenting facts presented before

courtsand

DOJ officials directing Mr. Reuveni to misrepresent facts in one of these cases in

violation of Mr.Reuveni's legal and ethical duties as an officer ofthe court.2 .

22

Mr. Reuveni's internal reporting and ultimately his refusal to obey this illegal order directly

resulted in his suspension and termination.

A. J.G.G. vTrumpFlights departed the U.S. through invocation of the Alien

Enemies Act during issuance of injunction with government claiming oral

injunctions are not binding

At 1:12 a.m.2 23 on Saturday March 15, 2025prior to publication of the Alien Enemies Act

Proclamation, the American Civil Liberties Union filed suit on behalf of five Venezuelan men

facing imminent deportation under the AEA and moved for a Temporary Restraining Order (TRO)

to prevent their removalWhen Mr. Reuveni woke up that morninghe reviewed the plaintiffs'

motion and learned that the removals were allegedly to prisons in El Salvadorknown for their

torture and human rights abuses.24 After learning from plaintiffscounsel that at least one plaintiff

was reportedly already aboard removal flightJudge James Boasberg of the U.S. District Court

22 These incidents involved senior political leadership at DOJ and DHS including but not limited toCounselorto the

DAG McHenryADAGPerkinsCounselor to the Attorney General HenryWhitakerSenior Counselorto the

Secretary ofHomeland Security James Percivaland Acting General Counsel of DHS Joe MazzaraMcHenry ,

PerkinsWhitakerPercivaland Mazzara were frequently listed together in communicationsincluding in

communications from the White Houseand as explained further belowappeared to hold decision making power

between DOJ and DHS .

23 All times listed are in Eastern Time.

24 President Bukele of El Salvador instituted state of emergency in 2022 in response to gang violence that resulted

in high numbers of detentions and deaths in custodyAssociated Press,

At least 261 people have died in El

Salvador's prisons under anti-gang crackdownrights group says,

Associated PressJuly 102024,

https://apnews.com/article/bukele-el-salvador-gang-crackdown-prison-deaths-9d14cbb1ea35175d75d007f6faade61f .

Reports offormerly detained personsfamilies of detained personsand autopsy reports indicate conditions of

torture.

Executive SummaryOne YearUnder State of ExceptionPermanent Measure ofRepression and Human

Rights Violations,

” Cristosal2023https://cristosal.org/EN/wp-content/uploads/2023/06/English-Executive-

Summary-One-Year.pdf See also U.S. State Dep't2023 Country Reports on Human Rights PracticesElSalvador,

https://www.state.gov/reports/2023-country-reports-on-human-rights-practices/el-salvador/.

Page of27for the District of Columbia entered an ex parte TRO prohibiting the government from removing

the five named plaintiffs and set hearing for 4:00 p.m. which the court later changed to 5:00

p.m.to hear argument on broader TRO.

1. Deputy Assistant Attorney General Ensign willfully misled the court while

DHS and DOS ignored Mr. Reuveni's advice

Shortly after Judge Boasberg entered the initial TROMr. Reuveni informed the District

Court via email at 10:18 a.m. that its order had been received and disseminated to the relevant

executive branch agencies.

"25 At the 5:00 p.m. hearing later that dayDAAG Ensign represented

the government in court while Mr. Reuveni listened on the public line, emailing DHS and DOS

agency counsel periodically.

At this hearing, Judge Boasberg said that the plaintiffs ... expected planes to be departing

within the last couple of hours,

” and asked Ensign if any of the named plaintiffs arein factor

any plane that has departed?" Ensign assured the court that none of the named plaintiffs would be

removed during the pendency of the TROWhen Judge Boasberg asked if that meant the plaintiffs

are either not on the planes or that they will not be removed from the planes and will be brought

back once the planes land in El Salvador,

” Ensign asserted,

don't know the status ofthe planes.

Ifthere are removal flightsthe five would not be on them.

” When Judge Boasberg asked whether

any deportations or removals were imminentas in the next 24 or 48 hours ,

” Ensign answered,

I

don't know the answer to that question.

"26

Mr. Reuveni reasonably believes Ensign's statement to the court that he did not know

whether AEA removals would take place in the next 24 or 48 hourswas falseEnsign had been

present in the previous day's meeting when Emil Bove stated clearly that one or more planes

containing individuals subject to the AEA would be taking off over the weekend no matter what.

Ensign then added,

"We can certainly investigate that and report that back to you.

"When

Judge Boasberg asked how soon he could get that information, Ensign said that the government

could "certainly includethe information in document they were planning to file tomorrow

night.

” The plaintiffslawyer stressed the urgency of the situationnoting his “understanding from

people on the ground, from different sources...

that planes are going right now taking

Venezuelans to El Salvadorthat two flights "may have already taken off… during this hearing;

...

and urged the"Court to issue a class TRO now to avoid any more harm.

"27

25J.G.G., (D.D.C. Apr 162025ECF No. 81Memorandum Opinion at 5,

https://www.courtlistener.com/docket/69741724/81/jgg-v-trump/ .

26J.G.G., (D.D.C. Mar 162025ECF No. 20Transcript at pp4-5, 11,

https://www.courtlistener.com/docket/69741724/20/jgg-v-trump/ .

27 Id atpp.

11-13.

Page of27At that pointJudge Boasberg adjourned the hearing until 6:00 p.m. to let Mr. Ensign do

some digging.

” The court specified,

Mr. Ensign, I will want to knowhave planesin fact --

is

deportation of people under the proclamation pursuant to the AEA in motion now and will it be

for the next 48 hours.

Ensign responded,

"We can do that, Your Honor.

"28

The adjournment began at 5:22 p.m. Mr. Reuveni was not included in Ensign's

conversation with DHS DOSor DOJ leadership during this period.

However prior to 5:24 p.m.DOJ attorneysincluding Ensign and Mr. Reuveni, received

an email from plaintiffs attorney citing public reporting of flight information and stating that they

had reason to believe that people were on planes for imminent deportationAccording to public

reports and various websites that track the whereabouts ofairplanes in real -timeat least two planes

took off from Texas after the start of the hearingthe first at 5:26 p.m. and the second at 5:45 p.m.

en route to what online sources speculated was final destination of El Salvador.² 29

Yetat 6:00 p.m.following the 38-minute adjournmentDAAG Ensign provided Judge

Boasberg with no information regarding flight departuresSpecificallyEnsign told the court,

I

don't have many details to share,

” explaining that his clients” said that the “ operational details ...

raised potential national security issuesparticularly ones if discussed with public line.

” When

Ensign said that his clients raised that we may be able to provide Your Honor additional details

in an in camera hearing,

” Judge Boasberg quickly arranged to disconnect the public [phoneline

and start an in camera proceedingBut even after the court accommodated the request for an in

camera proceedingEnsign failed to provide information about the flightsHe explained that we

would have to sort out what can still be provided in cameraThey suggested that as way to

potentially provide some detailsbut do not personally have those right now.

Once it became

clear that Ensign would not provide information even in camerathe court ended the in camera

proceeding and reconnected the public line.

28Id atpp13-14.

29Josh GersteinSenior Legal Affairs ReporterPOLITICO(@joshgerstein.bsky.social),

“ Looks like one El

Salvador-bound flight took off during break in the hearing,

BlueskyMarch 152025,

https://bsky.app/profile/joshgerstein.bsky.social/post/31kh4yqxaek2dand FlightAware,

Flight GXA6145 History,

March 152025,

https://www.flightaware.com/live/flight/GXA6145/history/20250315/1930Z/KHRL/MHPR

(indicatingthat the plane took off at 4:45 p.m. CT)Also see later confirmation offlight departuresMichael

Kunzelman and Regina Garcia Cano,

A Timeline of the Legal Wrangling and Deportation Flights After Trump

Involvedthe Alien Enemies Act,

” AP NewsMarch 212025https://apnews.com/article/trump-deportation-courts-

aclu-venezuelan-gangtimeline-43e1deafd66fc1ed4e934ad108ead529Reuters,

"Flight Data Shows Timeline of

VenezuelanDeportation Operation,

" ReutersMarch 172025https://www.reuters.com/world/americas/flight-data-

shows-timeline-venezuelan-deportation-operation-2025-03-17/.

Page 10 of27Plaintiffscounsel told the court,

"We understand that two flights went to El Salvador this

afternoon,

and that third flight was "scheduled for 6:23 so only in matter of minutes.

After

several minutes of legal argument, the court found that class certification is warranted.

"30

When court issues an injunction against the federal governmentthe normal practice is

for Justice Department lawyers to work with agency counsel in developing guidance explaining

what the government must do to comply with the injunctionThe relevant agencies then

disseminate that guidance to their componentsFor examplewhen court order impacts DHS

immigration removal operations in normal practice DOJ and DHS lawyers create guidance that

DHS would thenonce approveddisseminate to Immigration and Customs Enforcement (ICE)

Enforcement and Removal Operations (ERO)and other relevant componentsBecause Mr.

Reuveni's name was on the court papers the government filed in the three cases at issue, and

because of his role as Acting Deputy Director for OILhe had responsibility to confirm that the

government was abiding by the court orders in those cases.

With this in mindat 6:14 p.m.as the hearing continuedMr. Reuveniagain listening on

the public lineemailed attorneys with the DHS Office of General CounselICE Office ofthe

Principal Legal Advisor (OPLA)and the DOS Office of Legal Advisor informing them along with

other DOJ attorneys that the Judge is certifying nationwide class as we speakIt is likely class-

wide tro is imminent.

” At 6:44 p.m. Mr. Reuveni sent follow-up email"The judge is presently

issuing class-wide TRO Can folks confirm for us if at the moment any individuals subject to the

AEA are being staged for removal, or are presently in the air as part ofremoval (but not yet having

landed and disembarked)?"

At 6:44 p.m.Mr. Reuveni texted his supervisor Mr. Flentje referencing Bove's March 14,

2025comment that it might become necessary to tell court "fuck you.

Mr. Flentje

acknowledged Bove's comment with joke referencing the possibility that either he or Mr.

Reuveni could be firedimpliedly for reporting up their chain of command concerns that court

order may have been violated.

At 6:46 p.m., Mr. Reuveni emailed DHS the substance of Judge Boasberg's oral order

concerning class certification and a TROThe class is all noncitizens in US custody subjectto

the AEAminute order with more specifics will issuePlease confirm receipt of this email and

let us know ASAP on the questions below concerning removals not yet effectuatedincluding those

involvingfolks in the air.

” At 6:48 p.m. Mr. Reuveni sent another email"Sorry for all the emails.

Last emailthe judge specifically ordered us to not remove anyone in the classand to return

anyone in the air.

30J.G.G.(D.D.C. Mar 162025ECF No. 20Transcript at pp15-1823,

https://www.courtlistener.com/docket/69741724/jgg-v-trump/#entry-20 .

Page 11 of27After additional legal argumentJudge Boasberg stated that “a TRO is appropriate for the

class members,

"prohibiting removal of class memberswiththe class consisting of"all noncitizens

in U.S. custody who are subject to the proclamation of March 15, 2025, and its implementation.

Judge Boasberg explained that the court was required to act immediately” and could not

"wait any longer,

” particularly in light of the plaintiffsinformationunrebutted by the

governmentthat flights are actively departing and plan to depart,

instructing Ensign:

[Y]ou shall inform your clients of this immediatelyand that any plane containing

these folks that is going to take off or is in the air needs to be returned to the United

States, but those people need to be returned to the United StatesHowever that's

accomplishedwhether turning around plane or not embarking anyone on the

plane or those people covered by this on the planeleave to youBut this is

something that you need to make sure is complied with immediately.31

At 7:04 p.m.Mr. Reuveni emailed DHS and DOS as follows:

As we await the written orderclarifying our understanding of the injunction as

clarified at the endNo one subject to AEA in our custody can be removedAnd

anyone in the air should be returnedunless they have title final orderPlease

confirm receipt and let us know what if anything is happening. Thank you.

DHS and DOS attorneys did not respond.

Mr. Reuveni followed up with DHS at 7:18 p.m. requesting confirmation that no one

without final order of removal under Title would be removed from the planes as they landed,

including one scheduled to land at 7:20 p.m.noting that We need to address this asap to avoid

contempt.

"Mr. Reuveni again received no response.

At 7:26 p.m.the court issued minute order memorializing its TRO.

At 7:27 p.m.Mr. Reuveni sent another email to DHS and DOS with copy of the minute

order.

At 7:31 p.m. Ensign emailed James PercivalSenior Counselor to the Secretary of

Homeland Securityand Joseph MazzaraActing General Counsel for the Department of

Homeland Security, informing them of the injunctionand two minutes later emailed DOS counsel.

Both ofthese emails, on which Mr. Reuveni and Flentje were copiedinformed the recipients of

both the oral and written injunctionsinformed the agency counsel that their clients were required

31Id. atpp.

42-43While there is no time stamp for Judge Boasberg's statements on the transcriptMr. Reuveni's

records indicate this statement occurred at approximately 6:47 p.m.

Page 12 of27to not remove anyone within the class definitionand reflected that Ensign understood the judge

to be requiring that DHS not deplane any planes that had departed U.S. airspaceMr.Reuveni was

not copied on any response.

At 10:13 p.m.after he and Mr. Flentje had exchanged numerous emails and he had no

information about any DHS complianceMr. Reuveni again emailed DHS to ask about whether

guidance had been disseminated with direction for DHS to turn any planes around ifnotyet landed

or to not deplane the people on board if already landed.

Shortly thereafterDHS responded via email that they were holding issuance of guidance

pending decision from the Attorney General.

2. Emil Bove advised the Department of Homeland Security that it may take

actions that violate the court's injunction because the injunction was not

yet issued in writing

For the next few hours on the night of March 15 Mr. Reuveni exchanged emails with

Flentje and engaged in multiple phone calls with EnsignHe was concerned about two things)

that deplaning any passengers would violate the court's ordersand 2the need to notify the court

of the government's compliance with those ordersor its interpretation of the ordersSometime

around midnightEnsign informed Mr. Reuveni that DOJ would be filing notice with the court,

signed by Bove,explaining its interpretation of the court order, including that no violation of the

court order had occurred because the two planes left U.S. airspace before the court's written minute

orderEnsign directed Mr. Reuveni to prepare Bove's notice of appearanceWhile Mr. Reuveni

disagreed with the interpretation that there was no violation of court orderthe fact that Bovea

senior DOJ officialwas willing to enter an appearance in the case and make this representation to

the court somewhat lessened his concerns because he believed he and his staff would not be put in

the untenable position ofdefending this argument.

That quickly changedOn SundayMarch 162025 at 12:23 a.m. Ensign informed Mr.

Reuveni by phone that Bove would no longer be filing either notice of appearance or notice to

the court explaining the government's interpretation of the court's ordersThereafterMr. Reuveni

and Flentje exchanged several more emailsMr. Reuveni anticipated that the government would

be held in contempt of court for deplaning those on the flight and communicated his belief that a

notice to the court was necessaryAt 12:33 a.m. Ensign telephoned Mr. Reuveni informing him

that DOJ leadership did not appear to be in hurry to file any such noticeMr. Reuveni responded

that the government would likely face show cause motion seeking an explanation as to why the

government should not be held in contempt of court.

That same morning at 8:07 a.m.Mr. Reuveni emailed DHS and DOS asking for

confirmation of their compliance with Judge Boasberg's oral and written ordersspecifically

asking for the status of the individuals on each of the previous day's three flightsMr. Reuveni's

Page 13 of27email included reminder that to comply with the injunctionno one subject to AEA removal

should have been deplaned and anyone who had been deplaned needed to be returned to the United

StatesMr. Reuveni also asked whether conversations on these issues were happening at higher

level of leadership between and among DOJDHS and DOSMr. Reuveni received no response.

Given the absence of any email or notice from the agencies or DOJ leadership at that point ,

Mr. Reuveni's concerns from the prior night that DHS had been directed to violate the court orders

began to escalateEarly in the morning of Sunday March 16 President Bukele of El Salvador

posted comment on social media stating Oopsie … Too late ,

” in reference to Judge Boasberg's

orderand Secretary of State Rubio re-posted the comment soon after .32 Soon after Bukele's initial

commentBukele posted video of men being escorted from planes into the Terrorism

Confinement Center ("CECOT

prison.33

As the day continuedMr. Reuveni's emails asking for confirmation of the status of the

removal flights remained unansweredMr. Reuveni reported his concerns to August Flentje that

based on public reportingsocial media posts of the Secretary of State and the President of El

Salvadorand the failure of DHS to answer any of Mr. Reuveni's questions concerning the three

flights that had taken off the previous dayit appeared the government had violated the court's

order and removed individuals to El Salvador.

Eventuallyagency counsel for DHS informed Mr. Reuveni by telephone that DOJ

leadership had advised DHS to deplane the flights in El Salvador and directed Mr. Reuveni to

consult DOJ leadership if he had any questions Through the course of the events on March 16 it

became clear to Mr. Reuveni that DHS and DOS were receiving contrary directions from someone

else to take actions in violation of court ordersBy 2:00 p.m. the identity ofthat individual became

32 Nayib Bukele (@nayibbukele ,

https://x.com/nayibbukele/status/1901238762614517965.

According to human rights groups like Cristosal prison officials at CECOT have reportedly beatentorturedand

Oopsie... Too Late,

XMarch 1620256:46 a.m. ,

denied prisoners access to food water clothingand healthcareallegedly causing at least 368 deaths William

Brangham Ian CouzensShrai Popat,

The Conditions Inside the Infamous El Salvador Prison where Deported

Migrants are Held ,

” PBSApril 2025https://www.pbs.org/newshour/show/the-conditions-inside-the-infamous-el-

salvador -prison-where -deported-migrants-are held CECOT is described as 

judicial black hole "the prison exists

under state of exception suspending constitutional rights and prisoners are detained incommunicado Brangham,

"Conditions Inside.

(We have documented systematic physical beatings tortureintentional denial of access to

foodwaterclothing health care And the combination of both the physical abuse and the denial of basic needs has

led to the death of at least 368 peopleaccording to our investigations... The CECOT prison has become sort of the

public face ofPresident Bukele's security strategy which is understood as state of exception... families and lawyers

do not have access to the prisonersThey're entirely cut off ... They're in judicial black hole.

"

The 15,000 prisoners are meant to be held permanent[ ly ,

” and information from CECOT is tightly controlled by

the Salvadoran government Thomas Graham,

“ The El Salvador Mega Prison at the Dark Heart of Trump

Immigration Crackdown,

” The Guardian April 302025 https://www.theguardian.com/world/2025/apr/30/el-

salvador -cecot-mega-prison-trump “ CECOT is meant for permanent exilepermanent punishment '

... This tight

control on information coming out ofCecot allows authorities to shape its image.

"

)

33

)

Page 14 of27clearIn an email from Acting Assistant Attorney General (AAGYaakov Roth to EnsignFlentje,

and Mr. Reuveni, Roth explained that Bove had advised DHS that under the court order it was

permissible to deplane individuals on the flights that departed U.S. airspace before the minute

order had issued on the docket.

That afternoonthe Department of Justice filed Notice indicating that defendants "were

promptly notified of the court's temporary restraining order issued in the morning and the 7:26

PM EDT minute order that temporarily enjoined any removals pursuant to the Presidential

Proclamation.

” The Notice also asserted that some gang members subject to removal under the

Proclamation had already been removed from United States territory under the Proclamation

before the issuance of this court's second [written] order.

³4

By day's end, multiple media reports and postings from senior government officials in both

the United States and El Salvador on social media confirmed that all individuals on two ofthe

three planes that had taken off March 15 had been detained in the CECOT prison in El Salvador.35

The next hearing in the case occurred on MondayMarch 17, 2025. At some point prior to

the March 17 hearingEnsign informed Mr. Reuveni that Ensign would not be handling the hearing

given concerns that the court would likely interrogate Ensign concerning the March 15 events.

3. Government refused to comply with court's reporting order

On March 17the court held hearing to determine whether the government complied with

its ordersThe court issued minute order demanding the government state whetherand in what

formit would provide answers to the court's questions regarding the particulars of the flights.

"³6

The order further stated that if the Government takes the position that it will not provide that

information to the court under any circumstancesit must support such positionincluding with

classified authorities if necessary.

"37 Following this orderFlentje and Ensign told Mr. Reuveni

that leadership at DOJ were reporting down the chain” that the government was not going to

answer the court's questions about anything that happened before 7:26 p.m. on March 15and so

not to provide information about when the flights took off .38

34J.G.G, (D.D.C. Mar 162025ECF No. 19 , Notice to the Court at p . courtlistener.com/docket/69741724/19/jgg-

v-trump/.

35 Reports later indicated that individuals who were on one ofthe three flights were returned to the United States.

Laura Romero,

Venezuelans Deported Last WeekIncluded Women Who Were Returned to USCourt Filings

Say,

ABC NewsMarch 242025https://abcnews.go.com/US/venezuelans-deported-week-included-8-women-

returned-us/story?id120111090.

36J.G.G.(D.D.C Mar 172025)Minute Orderhttps://www.courtlistener.com/docket/69741724/jgg-v-

trump/#minute-entry-424393366.

37Id.

38 At the March 172025hearingthe government did provide some responsive informationThe attorney for the

"no planes took off from the United States after the written order came through [...] the two

governmentstated,

Page 15 of27B. D.V.D. v. DHSMr. Reuveni advised that injunction against third country

removals without torture screenings applied nationwidebut government

removed people in violation of the injunction nonetheless

The second case in which Mr. Reuveni exercised his right to make protected disclosures

unfolded over the weekend of March 28-302025D.V.D. vU.S. Dept. ofHomeland Security 25-

cv-10676 (D. Mass.)This case involved allegations that DHS had begun to remove individuals

with final orders of removal to third countries without first ascertaining whether such individuals

would be safe in those countries or potentially torturedas required by the Convention Against

Torture (CAT ).

Onthe afternoon ofFriday March 282025around 2:30 p.m.Judge Brian MurphyUnited

States District Court Judge in the District of Massachusettsissued nationwide TROThe order

enjoined the government from removing the three named plaintiffs and any individual subject to

final order of removal from the United States to third countryi.e.country other than the

country designated for removal in immigration proceedings” without providing the individual and

their counsel "with written notice of the third country to where they may be removed" and "a

meaningful opportunity for that individual to submit an application for CAT protection to the

immigration courtand if any such application is filedUNTIL that individual receives final

agency decision on any such application.

939

1. Friday March 28Senior Leadership took the position that the injunction

did not have nationwide applicability despite DOJ-OIL's instruction

DOJ leadership determined to seek an immediate appeal and stay of the orderThe

argumentfor the emergency stay in the appellate brief was that the TROwhich by its terms applied

nationwidewas impermissible under the Immigration and Nationality Act (INA)andin any

eventhad to be limited to the named plaintiffsCuriouslyJames McHenry, Counselor to the

Deputy Attorney Generaldirected through Ensign that afternoon that it was necessary to include

peculiar footnote with no context stating,

the operational effects of [theorder is [sic]

ambiguous.

"

Overthe course of the afternoon and evening of FridayMarch 28it became apparent why

McHenry had insisted on including this odd footnoteFirstMr. Reuveni learned that DHS was

directed by someone within the administration unknown to Mr. Reuveni not to issue guidance to

its officers concerning the fact of and terms of the injunctionThis was despite the fact that DHS

planes that the plaintiffs cite in their filingthe timing of whether it was during the verbal order or the written order

does not have any material bearing based on the time lines that they have given,

” and agreed with the judge's

summary thatthe third flight carried detained persons,

removable on grounds other than the proclamation and is,

thereforeirrelevant.

J.G.G.(D.D.C. Mar 172025ECF No. 25Transcript at pp6-7,

https://www.courtlistener.com/docket/69741724/25/jgg-v-trump/ .

39D.V.D., (D. MassMar 282025ECF No. 34Temporary Restraining Order at p2,

https://www.courtlistener.com/docket/69775896/34/dvd-v-us-department-of-homeland-security/ .

Page 16 of27agency counsel had drafted guidance concerning the injunction that noted the nationwide

applicability of the TROwhich Mr. Reuveni and others at OIL had agreed was appropriateMr.

Reuveni sent multiple emails to DHS counsel requesting updates regarding when the guidance

would be disseminatedMultiple line attorneys at DHS alerted Mr. Reuveni that the guidance was

never distributedEnsign eventually told Mr. Reuveni that the Office of the Deputy Attorney

General (ODAG had directed hold on dissemination ofthe guidance as they were reviewing it,

an unusual, but not unheard-of level ofreview.

On March 28, at 11:28 p.m.Mr. Reuveni sent an email to DHS counsel noting his

understanding that guidance had not yet been issued, as OIL had advisedand asking for

confirmation whether anyone subject to the injunction was being staged for removalMr. Reuveni

noted that the government's brief argued in requesting an emergency stay that the court order

applied broadlybeyond named plaintiffs. In responseat 12:34 a.m.Senior Counselor to the

Secretary of Homeland Security James Percival responded for DHS that "My take on these emails

is that DOJ leadership and DOJ litigators don't agree on the strategyPlease keep DHS out of it.

"

Mr. Reuveni responded at 12:36 a.m.,

"what is the position,

to which Percival responded at 12:38

a.m.,

"Ask your leadership.

"

Withthis clear disconnectit was evident to Mr. Reuveni that DHS had received direction

contrary to the guidance OIL had provided concerning the scope of the injunctionMr. Reuveni

had attempted to contact Ensign and Flentje multiple times by phone between 10:40 p.m. and 12:04

a.m.and Roth via emailbut no one answered.40

2. Night of March 28-Morning of March 29White House directed Mr.

Reuveni to file brief asking for emergency stay with assurances of

understanding of nationwide applicability

Mr. Reuveni, unable to contact his chain of command, made the decision that the brief

requesting an emergency stay could not be filed given the lack of consensus that the injunction

applied nationwide, and notified DHS ofthe same at 12:42 a.m. on SaturdayMarch 29.

At 12:50 a.m.Mr. Reuveni received frantic emails from multiple senior DOJ and DHS

officialsultimately including McHenry, PerkinsCounselor to the Attorney General Henry

Whitakerand Percivalasking him to call them.

Mr. Reuveni first called ADAG Perkinsand he and McHenry were on the lineThey asked

Mr. Reuveni why the brief had not been filed. Mr. Reuveni explained that, per his email there

seemed to be fundamental disconnect between the briefwhich acknowledged nationwide

applicability of the injunction as the basis for seeking an emergency stayand DHS's

40 Ensign was teleworking from Arizona as he often did and later told Mr. Reuveni that he missed the calls because

his phone was silenced.

Page 17 of27understanding that the injunction only applied to three named plaintiffsOn the callMr. Reuveni

perceived McHenry to be acting strangely, answering questions evasively and suggesting

additional odd language to add to the briefNeither Perkins nor McHenry confirmed whether ICE

had even received the text of the injunctionThe call ended when McHenry said that he and Perkins

needed to go make call and would be back in touch.

Around 1:18 a.m.Whitaker and Percival emailed Mr. Reuveni asking him to call them.

Mr. Reuveni called Whitakerwho immediately patched in PercivalSimilar to McHenry and

PerkinsWhitaker and Percival asked Mr. Reuveni why the brief had not been filedThey stated

that the White House wanted the brief filed by midnightMr. Reuveni stated that DHS seemed to

be saying that DOJ leadership was giving them guidance contrary to that provided by OILHe

explained that the brief acknowledged the injunction applied nationwidebut DHS's position was

that it only applied to the three named plaintiffs.

Mr. Reuveni explained to Whitaker and Percivalthat ifthe brief were filed acknowledging

nationwide applicability of the injunctionthat would be the official position of the United States.

Ifthere were also removal flights planned for that weekendthey would have to be consistent with

this injunction or risk contempt of courtIf removals inconsistent with the injunction were

effectuated nonetheless, the government would have to withdraw or modify its brief and notifythe

court. Mr. Reuveni also shared his understanding that no guidance had been disseminated to DHS

regarding the position in the briefMr. Reuveni asked Whitaker and Percival if they agreed that

the injunction required nationwide applicabilityPercival hurriedly responded,

Yeahsure,

” and

Whitaker said,

"Yeahbuddy.

"

Still concerned but relying on the assurances from Whitaker and Percival that they agreed

the injunction applied to more than the three named plaintiffsMr. Reuveni directed his staff to

file the briefLater that day Mr. Reuveni learned with certainty that DHS had never disseminated

the injunction or guidance about its applicability within the agency.

3. Saturday March 29Gag order instructed Mr. Reuveni to stop asking about

injunction compliance guidance

On the morning ofMarch 29, Mr. Reuveni learned that individuals were again being staged

in Texas by DHS, possibly for removalAgainst that backdrop, Mr. Reuveni heard from DHS that

DHS was again working on disseminating guidance to ICERelievedMr. Reuveni briefly turned

to other matters.

However , by early afternoon it again became clear no guidance would be forthcomingMr.

Reuveni heard from agency counsel that no guidance had been disseminated and instead was stuck

somewhere within DHSThis meant no field officer at ICE involved in deportations had yet been

told how to conduct their operations consistent with the injunction and how to ensure that persons

Page 18 of27removed to third countries were given notice of their right to alert the government to claims of

torture in those countriesMr. Reuveni called DHS agency counsel around 3:20 p.m. and

confirmed directly that no guidance had been issuedHe immediately sent an email to DHS agency

counselin addition to Percival and Acting General Counsel for DHSMazzaraagain requesting

an update on the status of guidance.

SeparatelyMr. Reuveni contacted Ensign by phonewho informed him that the head of

ICE Enforcement and Removal Operations had been given verbal” notice of the injunctionbut

againno written guidance had been disseminated to the agencySometime after this callduring

the mid-to-late afternoonEnsign informed Mr. Reuveni by phone that it would be advisable to

stop sending emails with many recipientsincluding Percivalconcerning the injunction-

compliance guidance.41

4. Sunday March 30Mr. Reuveni reported possible violation of injunction

On the morning of SundayMarch 30, despite Ensign's instruction to stop email

correspondence on the matterMr. Reuveni again emailed DHS to ask if any guidance on the

injunction had been disseminatedMr. Reuveni continued to press on the matter pursuant to his

job responsibilities to ensure quick dissemination of guidance instructing injunction compliance,

his ethical dutiesand his role as an officer of the court.

ThereafterMr. Reuveni spoke twice with Ensign on the phone between approximately

11:00 a.m. and noonduring which time Ensign told Mr. Reuveni that leadership” had concluded

and directed that no injunction compliance guidance would be issuedEnsign also again told Mr.

Reuveni that he should no longer contact DHS asking about guidance.42 Mr. Reuveni informed

Ensign that plaintiffscounsel had notified OIL attorneys that their class member clients were

being or had been prepared for removaland without further information this appeared to be a

violation of the injunctionEnsign made comments to the effect that he agreed with Mr. Reuveni,

acknowledged the decisions were not ideal and would make it harder to win casesand stated that

he was not decision maker in these circumstances.

5. Monday March 31Evidence demonstrated government violated injunction

Finally on MondayMarch 31 the Secretary of State issued press release announcing a

"successful counter-terrorism operation with our allies in El Salvador” through which the United

41 The Department of Justice's implementation ofrestrictions on communications may be in violation of U.S.C.

2302(b)(13).

42 The Department of Justice's implementation ofrestrictions on communications may be in violation of U.S.C.

2302(b)(13).

Page 19 of27States military transferred group of 17 violent criminals from the Tren de Aragua and MS-13

organizationsincluding murderers and rapists.

"43

Upon seeing this press releaseMr. Reuveni immediately contacted counsel for DOS and

DHSincluding Mazzarato inquire about the operation referred to in the releaseMazzara refused

to discuss these events with Mr. Reuveni or others at OIL, stating this was DOD matterdirecting

Mr. Reuveni to the Acting General Counsel of the DODand instructing Mr. Reuveni not to ask

DHS again about the matter.

Mr. Reuveni then contacted DOD and learned through conversation with Charles Young,

the Acting General Counsel for the Department of Defense, that on March 29those 17 individuals

had departed Texas on flight to Guantanamo after the court issued its injunction in D.V.D. Then

on March 30 they were transferred to El SalvadorYoung informed Mr. Reuveni that he was not

aware ofthe injunction and appeared upset that DHS had not communicated the existence of the

injunction to DODThe plain language of the injunction stated that it applied to not only DHS but

also anyone with whom they were "acting in concert.

9944

These removals occurred notwithstanding the district court's TRO and absent any

explanation from any agency or other party bound by the D.V.D. injunction as to how DHS had

implemented processes that comported with the injunctionIt appeared to Mr. Reuveni that there

was no plausible way these removals did not violate the court order.

Mr. Reuveni reported this development to Ensign and Flentje by phone and email.45 Mr.

Reuveni further informed Ensign that DOD's Young had explicitly referenced Mazzara of DHS

as point of contact in the removal flight operationswhich was inconsistent with Mazzara's

representation to Mr. Reuveni that he had no knowledge ofthe removal operations.

Indeedover email on Monday March 31 2025at around 5:00 p.m.Mr. Reuveni asked

Mazzara how DHS could take the position that it had nothing to do with the removal operation

when the individuals removed were in DHS-ICE custody in Texas before being transferred to

Guantanamo, and remained in DHS-ICE custody while detained at GuantanamoMazzara did not

respondDuring this same time DOS attorneys expressed dismay to Mr. Reuveni at the removal

operationas it clearly appeared to violate the D.V.D. injunctionAs with DODDOS was bound

by the injunction as the plain language of the order stated that it applied to all with whom DHS

43U.S. Department of State,

More Foreign Gang Terrorists Deported Out of America,

” March 31 2025,

https://www.state.gov/more-foreign-gang-terrorists-deported-out-of-america/.

44D.V.D., (D. MassMar 282025ECF No. 34Temporary Restraining Order at p,

https://www.courtlistener.com/docket/69775896/34/dvd-v-us-department-of-homeland-security/ .

45 Bill Melugin (@BillMelugin_ ),

BREAKING17 illegal aliens with serious criminal histories were removed to El

Salvador last night after being held at Guantanamo BayWH officials tell Fox News,

XMarch 31 , 20259:47 AM,

https://x.com/BillMelugin_/status/1906719922522357963.

Page 20 of27operated in “ concert,

” and Secretary Rubio's social media post suggested DOS had violated that

injunction through its participation in the removals.

On April Mr. Reuveni was again told to stop asking questions Mr. Reuveni received a

phone call from Acting AAG Rothin which Roth relayed that Bove was very unhappy that Mr.

orderRoth conveyed that Mr. Reuveni should stop emailing agency counsel on the matterto

instead communicate by phone onlywhere possible.46 Mr. Reuveni understood this instruction to

be based on leadership's aim to avoid generating written material subject to disclosure through

FOIARoth also informed Mr. Reuveni that he should not expect any answers from the agencies

concerning whether the removal operation discussed in the Secretary of State's press release was

in violation of the court orderMr. Reuveni reported this conversation to Flentje and Ensign

inquiries concerning injunction compliance was “ let's not respond ."

Reuveni had contacted counsel at various agencies to ascertain whether DOJ had violated court

requirements ofthe injunctionand provided contrary instruction to DHS and DODwhich resulted

in removals in violation of court orderThis also appears to explain why McHenry insisted on

the inclusion of the footnote in the brief that the operational effects of [ the ] order is [sic]

ambiguous "though the injunction plainly had nationwide applicabilitywhich leadership .

to be an attempt to suggest ambiguity where there was none The evident goal was to provide cover

OILinterfered with DOJOIL's efforts to ensure agency clients were informed about the

acknowledged operators at high levels ofpolitical leadership apparently planned and implemented

sometime that afternoon with Ensign reaffirming that the DOJ position on responding to plaintiffs '

operations that violated court orderIn retrospectMcHenry's insistence on the footnote appears

for leadership's knowing violation of the nationwide injunction .

The evidence demonstrates that senior DOJ leadership withheld information from DOJ-

C. Kilmar Abrego GarciaWrongful removal with unsubstantiated gang allegations;

Government made legally erroneous claim that withholding of removal can be

revoked without due process

The third illegal order arose in connection with Abrego Garcia vNoem 25-cv-951 (D.

Md)On March 15 2025 as part of the Alien Enemies Act operation described aboveDHS

removed Maryland residentMr. Kilmar Abrego Garcia to the CECOT prison in El Salvador

without lawful basis On March 24 2025 Mr. Abrego Garcia's attorneys filed complaint in the

United States District Court for the District of Maryland alleging this removal was in violation of

an October 102019 Immigration udge order prohibiting his removal to El Salvador.

46 The Department of ustice's implementation of restrictions on communications may be in violation ofU.S.C.

2302 ()13 .

Page 21 of271. Mr. Reuveni took on Abrego Garcia case where government's record showed Mr.

Abrego Garcia was erroneously removed

Mr. Reuveni learned of this complaint on the date of filingand in his new role as Acting

Deputy Director took the case on personally so that more junior attorneys would not have to work

on such high -profile and sensitive matter.

It has been the prior practice going back years in situations where DHS removed someone

in error to seek to resolve cases without further litigation by correcting the errorIndeed it was

Mr. Reuveni's understanding that the Solicitor General of the United States had informed the

Supreme Court that the policy of the United States is to return wrongfully removed migrants as a

matter of course if the Supreme Court or U.S. court of appeals has ruled that the migrant has the

legal right to remain in the country.4 47

Therefore despite the high -profile nature of the case Mr. Reuveni initially believed the

case could be resolved through straightforward return of Mr. Abrego Garcia to the United States .

Accordinglybeginning on March 24 when the case was filedthrough the date ofthe hearing on

April 4Mr. Reuveni and other agency counsel from DHS and DOS continuously discussed the

possibility of requesting Mr. Abrego Garcia's return to U.S. custodyDuring this time they also

discussed the possibility that pending his return DOS could ask the government ofEl Salvador for

assurances of Mr. Abrego Garcia's safety at CECOT.

2. On March 31 2025Senior Counselor to the Secretary of Homeland Security

Garcia was "leader of MS-13 ” without evidence to support the allegation

questions were raised regarding the existence of evidence that Mr. Abrego Garcia was gang

member and why he was included on the removal flight to CECOTDHS could not provide direct

evidence of Mr. Abrego Garcia's alleged MS13 gang affiliation.

make number of factual allegations including that Mr. Abrego Garcia was an MS -13 leader ."

James Percival asked whether the government could allege that Mr. Abrego

Thenon Monday March 31 2025 the day the government's brief was due Senior

Mr. Reuveni noted that any such factual allegations would need to be supported by evidence such

as declarant on behalf of DHS.

By at least March 27 2025 in communications including DHS DOS and DOJ counsel ,

47

HolderS. CtNo. 08-681 (April 24 2012 upon request with respect to specific alien who was removed before

prevailing in the courts the government will investigate and facilitate the alien's returnU.S. Immigration and

Customs EnforcementFacilitating the Return to the United States of Certain Lawfully Removed Aliens (Feb. 24,

2012(Appendix (if an alien "was removed while his or her PFR was pendingand later "prevails before the

Sorto Garland 103 F.4th 242 249-53 (4th Cir 2024) (discussing ICE policy to facilitate returns ).

Counselor to the Secretary of Homeland Security James Percival asked whether the brief could

U.S. Supreme Court or U.S. court of appeals , " ICE will facilitate the alien's return to the United StatesLopez-

See Letter from Deputy Solicitor General Michael Dreeben to Clerk of the Supreme Court reJean Marc Nken .

Page 22 of27Approximately two hours after the exchange between Percival and Mr. ReuveniDHS

provided declarationThe declarant was Robert Cernaacting field office director (AFODfor

Enforcement and Removal Operations at Immigration and Customs EnforcementThrough

Cerna's declaration DHS conceded that because Mr. Abrego Garcia had obtained withholding of

removal" protectionDHS had no legal authority to remove him to his home country ofElSalvador.

Nevertheless, Mr. Abrego Garcia wasaccording to Cernaplaced on plane to El Salvador.

Cerna stated that ICE was aware of this grant ofwithholding of removal at the time [sicAbrego

Garcia's removal from the United States” and that [reference was made to this status on internal

forms,

” but yet “[t]hrough administrative errorAbrego Garcia was removed from the United

States to El Salvador . This was an oversight.

” Cerna also could not personally confirm and

declined to attest to Mr. Abrego Garcia's gang membership, let alone his status as an MS13

"leader.

InsteadCerna's declaration stated that Mr. Abrego Garcia was removed on March 15

based on his "purported membership in MS - 13 .

” (Emphasis added)Cerna's declaration was

included as an exhibit to the brief submitted to the court on March 31 along with decisions from

immigration adjudicators referencing MS13 gang allegations but lacking in direct supporting

evidence of those allegations.

3. Mr.Reuveni raised concerns about sufficiency of the evidence and urged remedial

actions to address Mr. Abrego Garcia's erroneous removal

After the brief was filedbecause DHS had still not presented direct evidence justifying

Mr. Abrego Garcia's removalMr. Reuveni repeatedly and consistently requested updates on

efforts to secure Mr. Abrego Garcia's return to the U.S. and assurances of